Tankevækkende observationer på Bestyrelsens Dag

14.09.2021

Det var dejligt, at vi endelig kunne mødes til den lange ventede Bestyrelsens Dag 2021, og dagen var værd at vente på.

Med indlæg om Cyber Crime ved Keld Norman blev vi introduceret til nogle af de farer og angreb, som hackere står på spring for at udsætte virksomhederne for. Hvor let er det egentligt at hacke en virksomhed? Det fik Keld sat fokus på. Keld kom også med gode råd og tricks, bl.a. at bruge Æ, Ø og Å i sine kodeord eller at sætte ”vigtigt!” bag kodeordet, for at få en god længde på kodeordet.

Tonni Bülow-Nielsen fortalte om, hvordan Vækstfonden investerer i startupvirksomheder og, hvordan Vækstfonden udvælger bestyrelsesmedlemmer. Tonni åbnede også op for en drøftelse om, og i givet fald hvordan bestyrelsesadvokater og Vækstfonden kan samarbejde omkring valg af bestyrelsesmedlemmer til Vækstfondens porteføljeselskaber. Det vil vi helt klart følge op på.

Diskussionerne fortsatte med gode oplæg fra professor Ken L. Bechmann fra CBS og erhvervsmanden Lars Marcher om incitamentsordninger. Der var nogle uhyre interessante teoretiske og praktiske vinkler, som gav grobund for en god debat.

Debatten drejede sig f.eks. om, hvordan direktionen skal aflønnes og, hvem skal man sammenligne sig med. Kan man som virksomhed isolere sig og alene sammenligne sig med danske virksomheder, eller skal man kigge mere internationalt? Og spørgsmålene om, hvordan incitamentsordninger skal strikkes sammen, og hvem de skal omfatte, blev tillige livligt drøftet.

Et godt råd, man kunne tage med sig fra den debat, var altid at have gennemregnet incitamentsordningen i et excelark, så man kan se de økonomiske virkninger af den.

Eftermiddagens sidste faglige indslag var med Joakim Bruchmann, som demonstrerede vores hjemmeside og nBoards egen løsning og fortalte om de gode fordele, bestyrelsesadvokater kan få ved at udnytte mulighederne i nBoard, herunder rabat på visse ydelser.

Dagen blev rundet af i bedste stil med smagning af mousserende vine i Kongebrogaardens vinkælder, hvor sablen også blev svunget – nok mest for syns skyld – og efterfølgende middag i restauranten med udsigt til vuggende både i den lille havn samt afslutningen på vores konkurrence. Vinderne har fået eller får direkte besked.

Bestyrelsen takker for deltagelsen og glæder sig til at møde endnu flere medlemmer i tiden fremover.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen den 6. maj 2022 til generalforsamling og Bestyrelsens Dag.

På bestyrelsens vegne

Henrik Mansfeldt Witt, formand